fredag den 23. marts 2012

Har DU glemt din cykel i S-toget?


50 glemmer cyklen i S-toget hver måned
23-03-2012

Med foråret tager flere cyklen med i S-toget – men en hel del glemmer at tage den med ud, når togturen er slut. Mellem 40 og 50 cykler bliver hver måned glemt i S-togene

Har du glemt din cykel i S-toget?
Siden det blev muligt for betalende kunder at tage sin cykel med i S-toget kvit og frit for et par år siden, er det blevet så nemt for mange, at de glemmer alt om cyklen, når den er parkeret i toget, og de selv har sat sig. Omkring 40-50 gange om måneden glemmer en kunde nemlig sin cykel i S-toget – flest om foråret og sommeren og færre vinter og efterår.

»Jeg spørger tit kunderne, hvordan de dog kunne glemme deres cykel, og så er det altid noget med, at de sad og hørte musik, og pludselig var de fremme, og så glemte de at tænke på deres cykel,« fortæller Hans-Jørgen Hansen fra S-tog Klargøring, som sammen med sin kollega Poul Erik Nielsen er frelsende engel for en del af de glemsomme S-togskunder. De gør nemlig hver måned nogle af de 40-50 glemsomme glade, når de kan ringe og fortælle, at cyklen er fundet

Tal steget markant
Når S-toget når endestationen og derefter kommer ud på depotet, stiller personalet på depotet de glemte cykler et fast sted med en mærkat på, og når Hans-Jørgen Hansen eller Poul Erik Nielsen alligevel kommer fordi depotet, når de for eksempel skal aflevere varer, tager de cyklen med tilbage til depotet ved Taastrup. Arbejdet med de glemte cykler fylder en del mere i deres arbejde i dag end for et par år siden.
»Der er mange flere, der glemmer cyklen, siden det blev gratis at tage den med S-toget. Før var det rimelig sjældent, det skete,« fortæller Hans-Jørgen Hansen.

Hyggeligt at gøre folk glade
Cyklerne bliver opbevaret ved depotet i Taastrup, indtil ejerne melder sig på banen, eller cyklerne efter en måned bliver hentet af kommunen, som afleverer dem til politiet. Politiet tjekker derefter, om cyklen er efterlyst, og om cyklen er meldt til Falck Cykelregister, hvorefter de kan tage kontakt til kunden.
Hver uge henvender flere af de glemsomme kunder sig dog direkte til DSB S-tog for at spørge til deres cykel, og ofte har de heldet med sig.
»Inden for de sidste to måneder har vi fået omkring 25 henvendelser på efterlyste cykler, og vi har fundet ni af dem. Jeg kan rigtig godt lide at ringe og fortælle folk, at vi har deres cykel. Det er så hyggeligt, fordi vi gør folk så glade,« siger Hans-Jørgen Hansen.

Servicetelefonen 2468 3030
Kunderne kan henvende sig til S-tog via Servicetelefonen 2468 3030, som derefter giver besked til S-tog Klargøring om henvendelsen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar