DSB gør alt for at hjælpe efter flyselskabs konkursbegæring
Luftfartsselskabet Cimber Sterling er begæret konkurs. DSB forsøger at gøre, hvad der er muligt for at hjælpe de mange kunder, der er kommet i klemme.
"Det er en af årets store rejsedage lige op til Store Bededagsferien og cykelløbet Giro d´Italia, men vi gør, hvad vi kan. Vi ser på siddekapaciteten, efterspørgslen og muligheden for at indsætte flere vogne. Vi trækker blandt andet på værkstederne, der har mulighed for at rokere rundt på de planlagte eftersyn, så vi samlet set har flere vogne til rådighed," siger trafikinformationschef Tony Bispeskov.
Det er især efterspørgsel på billetter til strækningen mellem Aalborg, Aarhus H og Københavns Lufthavn, Kastrup, og DSB forventer i dag ekstraordinært at skaffe mere end 1.000 siddepladser. Der er også planer for ekstra siddepladser til på søndag. I de kommende dage vil DSB følge udviklingen tæt.
På strækningerne tættest på lufthavnene i Billund, Sønderborg og Karup har DSB i udgangspunktet en rimelig kapacitet i togene. Udbud og efterspørgsel følges dog tæt på samme måde som på strækningen mellem Aalborg, Aarhus og Københavns Lufthavn, Kastrup.
Bornholm en særlig udfordring
På strækningen mellem Ystad og Københavns Hovedbanegård er udfordringen, at der er en øvre grænse for, hvor mange kunder, BornholmerFærgen må befordre, men Færgen og DSB beregner lige nu, hvor mange flere billetter, det er muligt at sætte til salg på hver enkelt afgang.
"Foreløbig har vi fundet ud af, at vi kan sælge 30 flere billetter til afgangen fra Rønne kl. 16.30, og på den måde imødekomme værnepligtige og andre, der tager på Store Bededagsferie på fastlandet," siger Tony Bispeskov, der understreger, at DSB gør, hvad der er praktisk muligt i øjeblikssituationen.
"Men jeg er samtidig nødsaget til at understrege, at der er tale om midlertidige løsninger. DSB har ikke overskud af rullende materiel, og på lidt længere sigt har vi ikke samme muligheder for eksempelvis at rokere rundt på de planlagte eftersyn. Når weekenden er overstået, vil vi fortsætte med at overvåge efterspørgslen, og vores personale gør, hvad det kan for at hjælpe nye og eksisterende kunder til at få en god oplevelse," siger Tony Bispeskov, der opfordrer kunderne til at købe billetter og holde sig informeret på DSB.dk.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar