Ekstra plads til cykler i S-toget
Københavnerne er så glade for at tage cyklen med i S-toget, at S-togene nu får en ekstra cykelvogn. Samtidig bliver der mere plads til barnevogne og kørestole
Siden 2010, hvor DSB S-tog indførte fri cykelmedtagning, er antallet af cykler vokset støt, og det har fået flere til at tage S-toget. I 2011 var der over 7 mio. cykler med S-toget.
Derfor bliver der fra midten af juli mere plads til cykler i S-togene, når S-tog her begynder at ombygge S-togene, så de får en ekstra cykelvogn.
”Det er en god dag for cyklisterne i Hovedstadsområdet. Jeg har selv været aktiv cyklist igennem mange år. Kombinationen med cykel og tog er en fantastisk ide, og jeg er meget glad for, at vi nu gør dette tilbud til alle, der har lyst til at cykle i Hovedstadsområdet, endnu bedre, siger transportminister Henrik Dam Kristensen.
Cykelmedtagning får flere med S-toget
Københavnerne er rigtig glade for at cykle. Og for at tage cyklen med S-toget, så de kommer hurtigt og nemt fra dør til dør.
”S-togs kunder har været rigtig glade for at kunne medbringe cyklen kvit og frit. Det har tiltrukket mange nye kunder, og antallet af cykler er mere end tredoblet de sidste to år. Derfor vil vi gerne gøre det nemmere for endnu flere at tage cyklen med i S-toget,” siger adm. direktør i S-tog Gert Frost.
Siden 2010, hvor det blev frit at medtage cyklen i S-toget, er antallet af cykler mere end tredoblet fra 2,1 mio. til 7,3 mio. cykler om året. Tiltaget har fået kunderne til at rejse mere, både med og uden cykel.
Hele 27 procent af kunderne med cykel ville ikke have taget toget, hvis ikke de kunne tage cyklen frit med. Og tiltaget står for knap tre procent af S-togs samlede kundevækst på otte procent i 2011. Det svarer til, at over tre mio. kunder har taget S-toget mere, end de plejer, blot fordi de er blevet så glade for S-toget pga. cykeltilbuddet.
Cykelrum i midten
De nye cykelrum er placeret i midten af toget. Som der plejer, er der stadig flexrum med plads til både kørestole, barnevogne og cykler i togets forreste og bagerste vogn. I den forreste vogn er der klart afmærkede områder, der er reserveret til kørestole.
»Vi vil gerne gøre vores S-tog fleksible og tilpasse dem til forskellige rejsebehov. I flexrummene er der plads til cykler, kørestole og barnevogne. Og er der mange med toget, giver de mulighed for flere ståpladser. Samtidig kan man slå klapsæderne ned og sidde der, hvis der ikke er så mange med,« siger Gert Frost.
For at gøre det nemmere og hurtigere at komme ind og ud af toget med sin cykel, er ind- og udgangene ensrettede i de nye cykelrum, så man går ind af den ene dør og ud af en anden. Alle de nye cykelvogne bliver hvide, så de er nemme at kende.
Fakta
DSB S-tog ombyggede som forsøg enkelte togsæt i 2011, og erfaringerne er så gode, at alle ottevognstogsæt nu ombygges. I alt skal 104 ottevognstogsæt ombygges, og det vil ske løbende i forbindelse med eftersyn, så S-tog ikke skal tage materiel ud af drift.
Ved ombygningen sløjfes der kun 12 siddepladser ud af de 336 siddepladser, der er i et S-tog, og til gengæld giver det bedre plads til kørestole, barnevogne og cykler og skaber 40 flere ståpladser.
Fra medio 2013 vil alle S-tog have en ekstra cykelvogn.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar